Investeren in strategie? Maximaliseer het rendement van je marketingbudgetten
‘Eerst een strategietraject? Dat klinkt duur. Kunnen we niet gewoon gelijk beginnen?’ is een opmerking die we bij Socialfabriek weleens krijgen. Het antwoord is ‘nou, nee’. We kunnen natuurlijk wel heel snel beginnen, maar niet zonder plan. Want dat is wat strategie is: een plan om van A naar B te komen. En dat hoeft helemaal niet veel geld te kosten. Soms is het al genoeg om een dag de koppen bij elkaar te steken.
Social media strategie: het plan om van A naar B te komen
Om van A naar B te komen wil je graag weten waar A is, waar B is, hoe de weg van A naar B er ongeveer uitziet en wat – figuurlijk – het beste vervoermiddel voor de reis is. Dit kun je allemaal zelf uitzoeken en bedenken, maar soms is het fijn om hulp te krijgen van social media specialisten die hier bedreven in zijn.
Stel, je verkoopt online managementboeken, je zaak loopt goed en je wilt graag groeien. Om hier een plan voor te maken, is het belangrijk om te weten hoe de markt eruit ziet en wat concurrerende webshops doen, maar ook hoeveel bezoekers je ontvangt,hoeveel boeken zij kopen en hoeveel omzet dat oplevert (A). Dit geeft inzicht in je mogelijkheden en helpt je bepalen waar je concreet naartoe kunt en wilt (B). Er leiden meerdere wegen van A naar B, maar er zijn niet evenveel effectieve manieren om er te komen. Dit is dan ook het moeilijkste en tevens het meest waardevolle deel van je social media strategie. En toch past het vaak gewoon op A4’tje.
Regelmatig helpen we ondernemers en marketeers met het bepalen van hun social media strategie, zoals in het voorbeeld hierboven. Dit doen we in een workshop waarin we samen op zoek gaan naar antwoorden op de voor jou belangrijkste vragen. Onderwerpen die we dan bespreken zijn onder meer:
- doelgroepen voor social media;
- SMART social doelstellingen;
- relevante social media kanalen;
- tone-of-voice van jouw merk op social media;
- rol van advertising, influencers en andere middelen.
Strategie doe je samen
Onze specialisten hebben veel kennis van social media, maar ook van digital marketing in bredere zin. Zij weten wat de beste strategieën en tactieken zijn om jouw specifieke doelstellingen te behalen en weten wat werkt en wat niet werkt. Echter, uiteindelijk ken jij jouw organisatie, jouw product en jouw markt het allerbeste en komen we tot het beste resultaat als we dit, het opzetten van een strategie, samen doen.
Een gezonde verhouding
Je wilt niet de helft van je marketingbudget kwijt zijn aan strategie, maar je wilt er wel voor zorgen dat je marketingeuro’s slim besteed worden. Je investering in strategie moet daarom in een gezonde verhouding staan tot je marketingbudget. Het is goed om hierbij stil te staan en jezelf de vraag te stellen welk deel van je marketingbudget je bereid bent om in strategie te investeren. Want uiteindelijk doe je deze investering om het rendement van je totale marketingbudget te maximaliseren.
Als je investeert in strategie, zorg dan dat je de juiste kennis en ervaring in huis haalt van mensen – van specialisten – die niet alleen zeggen dat ze weten hoe het moet, maar ook aantoonbare ervaring hebben in hetgeen je wilt bereiken. En die investering kan best meevallen, soms is een een dag met een goede specialist al voldoende om tot een gedegen plan te komen.
Wij willen geen lange en dure strategietrajecten verkopen. Wij willen het rendement van je marketingbudget verbeteren. Het plan dat we maken, moet zichzelf terugverdienen. En daarin zit onze toegevoegde waarde.
Key take outs
- Een social media strategie is een plan om van A naar B te komen.
- Samen kom je tot het slimste en beste resultaat.
- Je investering in strategie moet zichzelf terugverdienen.
- Een dag de koppen bij elkaar werkt al heel verhelderend.
Wil je eens sparren met een van onze specialisten of heb je interesse in een workshop waarin we samen jouw strategie uiteenzetten, neem dan vrijblijvend contact op met Nicole Nijemanting-Verkade door haar een e-mail te sturen via nicole@socialfabriek.nl of te bellen naar 020-7371279.