Gespot: 300.000 excuses op social media door bedrijven
Je heb vast wel een keer een vraag gesteld via social media aan een bedrijf. Want wie belt er nu nog? Bellen en e-mailen is passé!
Nederlanders hebben hun weg gevonden in het vragen stellen en klachten indienen via Facebook en Twitter. Waarom urenlang in de wacht staan als het ook gratis en snel kan? Nederlandse bedrijven moeten hun weg nog vinden, om op de juiste manier te reageren op klachten. Er heerst momenteel namelijk een ‘sorry cultuur’ online.
Sorry, sorry en nogmaals sorry!
De meeste webcare-medewerkers verschuilen zich bij klachten of crises achter het bedrijf. Dit blijkt uit een onderzoek van Coosto. Het afgelopen half jaar hebben merken bijna 300.000 excuses moeten aanbieden via social media. Meer dan de helft van de bedrijven heeft het woord ‘sorry’ gebruikt om zich van de beste kant te laten zien. Post NL heeft het afgelopen jaar het record verbroken als het bedrijf dat de meeste excuses online heeft aangeboden. En, dan hebben we het woord ‘vervelend’. Dat een situatie vervelend is, dat weet de consument ook wel! In 100.000 berichten zeiden bedrijven de situatie ‘vervelend’ te vinden. De uitblinker daarin is dit jaar KLM, een dubieuze prestige.
Hoe breng jij verandering in jouw webcare?
Is het nou zo erg om als bedrijf constant jouw excuses aan te bieden? Hier geeft Rens Dietz, marketing manager bij Coosto antwoord op: ‘’Tegenwoordig is het een positieve trend om als bedrijf jouw excuses in het openbaar te delen. Wel is het zaak het niet alleen bij algemeenheden en beloftes te houden, maar deze ook daadwerkelijk snel na te komen en te zorgen dat de klant het gevoel heeft dat zijn vraag of klacht goed afgehandeld is’’.
Wil jij meer weten over de ‘ sorry cultuur’ en welke woorden populair zijn bij bedrijven?
Lees hier verder over de 'sorry cultuur' en meer Nieuwsgierig naar de aanpak van SocialFabriek? Stuur een mail!