Fangroei op social media? Waarom eigenlijk nog?
Het blijft een populaire kpi: fangroei op social media. Een Facebookpagina van 100 likes? Dat neemt niemand serieus. 150 volgers op Twitter? 1500, da’s pas een mooi getal. Maar, naast ego-streling, hoe belangrijk is fangrootte van een social media pagina nu eigenlijk echt?
Eerlijk is eerlijk: bepaalde Socialfabriekers (we zullen geen namen noemen) zijn ook niet helemaal gevrijwaard van het fangroei op social media – vooroordeel. ‘Oh die heeft maar 150 fans, dat zal wel niks voorstellen’. Een ander kamp binnen Socialfabriek associeert weinig fans juist met kwaliteit, integriteit en exclusiviteit.
Betalen. En daarna nog een keer betalen.
Fabrieksdirecteur Mattijn kwam laatst met een treffende analogie voor fangroei op social media, toegespitst op Facebook. Zo treffend, dat ‘ie op de foto mocht. Kijk, dit is ‘m.
Mattijn: “Stel dat je een zak pepernoten koopt voor 2 euro. Je zult er niet blij van worden als je, daar bovenop, voor elke pepernoot die je eet ook nog eens 10 cent moet betalen.”
Toch is dit hoe Facebook omgaat met het bereiken van jouw fans. Eerst moet je betalen om ze fan te laten worden, daarna moet je betalen om ze te bereiken. Hoe werkt dat nu precies?
Edgerank, aantal fans en organisch bereik
Wat is Edgerank? Laat ons dat voor je googlen. Wat is de verhouding tussen aantallen fans op je Facebook pagina en het organische bereik van een post op jouw pagina bij je eigen fans? Aha! Die vraag is al een stuk minder makkelijk te beantwoorden. Facebook zelf geeft er geen cijfers over. Anderen gelukkig wel. Jon Loomer heeft blijkbaar één en ander uitgezocht en beweert op basis daarvan: hoe groter je Facebook pagina (dus hoe meer Likers), des te minder fans je bereikt. Hoeveel minder precies? Nou, als volgt:
- Minder dan 1.000 fans: 25.1%
- 1.000 – 10.000 fans: 13.8%
- 10.000 – 50.000 fans: 10.0%
- 50.000 – 100.000 fans: 9.8%
- Meer dan 100.000 fans: 7.7%
Gaat jouw pagina dus van 1000 naar 10.000 fans, dan halveert je bereik! En moet je dus advertentiegeld betalen om die fans alsnog te bereiken. Vanwaar dan dus nog onze fan-verzamelwoede (naast het feit dat je er zo lekker over op kunt scheppen tijdens het golfen)?
Nog meer argumenten
In onze blog op Marketingsfacts laatst, kwam al naar voren dat de Big Data die door partijen zoals Facebook wordt verzameld, steeds omvangrijker wordt. Balen voor de gebruiker, gunstig voor de marketeer. Want die kunnen, op basis van die data, steeds beter bepalen bij wie hun boodschap wordt bezorgd. En of die fan dan lid is van je pagina wel of niet, dat maakt dan ineens niet zoveel meer uit.
Ondergetekende is op Facebook lid van tenminste 30 pagina’s die ‘ie nooit bezoekt (sterker nog, hij wist niet eens dat ‘ie er lid van was), maar wel de updates van leest. 30 keer weggegooid geld om me binnen te harken als Liker van de page.
Dus: weg met fangroei? Nee, wacht!
Bovenstaand verhaal is 100% van toepassing wanneer je het hebt over social media management. Er is ook nog zoiets als community management. Socialfabriek, wat is het verschil?
Het verschil tussen social media management en community managementHeb jij een community, waarin je faciliteert in het ontmoeten van fans en gebruikers onderling, dan wordt het ineens wel weer op z’n minst interessant om zoveel mogelijk mensen aan boord te hebben. Dan nog geldt: kwaliteit over kwantiteit, maar: vele handen maken licht werk, twee weten meer dan één, en toen was onze spreekwoorden-voorraad op.
Socialfabriek is dol op communities en heeft er verstand vanBen je eigenwijs, heb je een social media pagina en wil je toch met fangroei aan de slag? Of misschien heb je inderdaad wel een community en zijn fans op jouw social media pagina van levensbelang! Whatever may be, schroom niet ons te bellen wanneer je met fangroei en advertising aan de slag gaat.
Socialfabriek snapt advertising!
No comments