Een grote boodschap
Een campagne op social media opzetten, tijdens de drukke feestdagen, over frituurvet en verstopte rioleringen, met een groot gericht bereik? Socialfabriek ging deze uitdaging graag aan!
Halverwege de decembermaand van 2015 werd Socialfabriek benaderd door het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Zij schakelden onze hulp in bij het opzetten en uitvoeren van een social media plan omtrent hun ‘Olie&Vet, niet in het toilet!’ campagne.
Primaire doelstelling was het bereiken van 420.000 mensen woonachtig in de grotere steden binnen het verzorgingsgebied van het Hoogheemraadschap.
Socialfabriek ging aan de slag met een creatief social media concept en ontwikkelde de spelshow ‘Verstopt in het toilet’. Deze spelshow werd opgenomen in winkelcentrum Middenwaard te Heerhugowaard, en kon gecombineerd worden tot PR moment voor de pers. Arjan Postma haakte aan als presentator van de spelshow en kon daarnaast de filmpjes voorzien van relevante tips en informatie voor de kijkers.
Deelnemers moesten binnen 5 seconden op zoek naar spullen in een groot houten toilet gevuld met frituurvet. Zij gingen op zoek naar attributen die wel of niet doorgespoeld mogen worden ter bewustwording. De productie was in handen van Socialfabriek.
- In totaal werden er 6 korte filmpjes gemonteerd tot leuke content voor social media.
- Tevens werden er 5 visuals / designs ontworpen ter ondersteuning.
- De campagne liep in de kerstvakantie, van 21 december 2015 t/m 4 januari 2016. Ondanks de drukke kerstperiode kon er snel een productie tot stand komen en konden we snel live.
- Advertenties en posts werden voorzien van de juiste targeting zodat voornamelijk bewoners van grote steden de campagne te zien kregen.
- De posts werden geboost voor meer bereik en ook werden er extra (video)advertenties gemaakt.
- De resultaten werden doorlopend gemonitord en waar nodig werden advertenties geoptimaliseerd, ook tijdens de feestdagen.
- In totaal heeft deze campagne 635.000 mensen bereikt binnen de grote steden in verzorgingsgebied van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
- Leuk neveneffect was dat de Facebookpagina van HHNK van 700 naar 900 likes groeide, en er meer dan 1.500 mensen een bezoekje brachten aan de campagnewebsite door de social advertenties.