3 minder bekende Facebook ad features
Ondanks hetgeen wordt beweerd in de vele berichten die de afgelopen jaren regelmatig het nieuws hebben gehaald, die aangeven dat het aantal gebruikers van Facebook terugloopt, is de blauwe moloch nog steeds één van de toonaangevende spelers in het social media landschap. Adverteren op Facebook lijkt dus springlevend te zijn. Ondanks het feit dat de groei er wel zo’n beetje uit is…
Het aantal Facebook-gebruikers in ons land telde per januari van dit jaar 10,8 miljoen, waarvan 7,6 miljoen nog dagelijks inlogt. Ook het aandeel van Facebook in de wereldwijde advertentiebestedingen, dus inclusief offline bestedingen, ligt met 7% nog steeds op een hoog niveau.
Ondanks de immer dominante positie van Facebook zijn er nog vele functionaliteiten binnen Facebook advertenties waar veel marketeers en consultants geen weet van hebben, of slechts mondjesmaat gebruik van maken. Wij hebben er 3 uitgelicht ter inspiratie.
Feature 1: Targeten op gedrag
Facebook staat bekend om hun verregaande targetingmogelijkheden. Hoewel de mogelijkheid om te targeten op opleiding, opleidingsgebied, werkgevers en functietitels vorig jaar is afgeschaft wegens vermeend antisemitisme, zijn er nog meer dan genoeg targeting parameters over.
Demografische kenmerken en interessegebieden zijn hiervan de meest gebruikte, maar daarnaast biedt Facebook ook de mogelijkheid om te targeten op basis van gedrag. Op basis van informatie die zij delen met het netwerk heeft Facebook gebruikers ingedeeld in groepen. Je kunt onder meer kiezen uit de volgende hoofdcategorieën:
- Digitale activiteiten: deze categorieën zijn tot stand zijn gekomen op basis van gedrag op Facebook (denk aan paginabeheerders of het spelen van spelletjes), besturingssysteem, browser of e-mailadres.
- Expats: alle expats uit specifieke landen, of familie/vrienden van expats.
- Mobiele gebruikers: hier kun je categorieën selecteren op basis van besturingssysteem, merk telefoon of netwerkverbinding.
- Reizen: dit betreft mensen die net terug zijn van een reis, op reis zijn, vaak op reis gaan of zakelijke reizigers.
Verder kun je bijvoorbeeld mensen bereiken die in een gegeven land een voorkeur hebben voor goederen met gemiddelde of hoge waarde, een zekere multiculturele affiniteit hebben of (vrienden van) actieve voetbalfans. In combinatie met het uitsluiten van specifieke interesses en/of aangepast doelgroepen kun je zo tal van (niche) doelgroepen bereiken en zorgen voor optimale resultaten in je campagnes.
Feature 2: Meten van offline conversies
Als je een webshop hebt, zul je het rendement van je campagnes waarschijnlijk meten via Google Analytics of via de Facebook-pixel. Maar ook wanneer je enkel over een fysieke winkel beschikt kan Facebook bijdragen aan omzet, en wel met offline gebeurtenissen.
Een offline gebeurtenis, of conversie, is een handeling die niet online plaatsvindt. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een telefonische afspraak of een verkoop in de winkel. Dit kan de Facebook-pixel niet volgen, maar er zijn manieren om hier wel inzicht in te krijgen.
Met offline conversies is Facebook in staat om klantdata te koppelen aan personen die interactie hebben gehad met je Facebook-advertentie. Deze data wordt ingeladen middels een bestand, dat een aantal vaste velden moet bevatten:
- Een datum en tijdstip van de gebeurtenis.
- Een naam van de gebeurtenis, bijvoorbeeld lead, aankoop of registratie.
- Wanneer het een aankoop betreft moet je invoer ook een munteenheid en waarde bevatten.
- Persoonsgegevens waarmee een match gemaakt kan worden met gebruikers, bijvoorbeeld e-mailadres of mobiel nummer.
Vervolgens kun je deze velden matchen met de selectiecriteria van Facebook, zien met hoeveel procent het systeem een match heeft kunnen maken en zien hoeveel winkelverkopen je hebt gerealiseerd onder personen die je met je Facebook-campagne hebt bereikt.
Feature 3: Makkelijker internationaal adverteren
Adverteerders kunnen anno 2018 ruim 2,2 miljard mensen bereiken via Facebook, maar dat kan soms wat complex worden. Daarom heeft de social media gigant vorig jaar enkele nieuwe features uitgerold die dat moeten vereenvoudigen.
- Dynamische taalinstellingen: voorheen moest een meertalige advertentie in aparte advertentiesets worden ingezet, maar nu kunnen advertenties met meerdere talen in 1 campagne worden aangemaakt. Facebook levert deze vervolgens uit conform de taalinstellingen van de gebruiker die de advertentie ziet.
- Sinds een aantal jaar biedt Facebook de mogelijkheid tot het inzetten van vergelijkbare doelgroepen. Op basis van de kenmerken en het mediagebruik van de kerndoelgroep, zoekt Facebook naar gebruikers die zoveel mogelijk overeenkomen met de karaktereigenschappen van deze kerndoelgroep. Voorheen kon dat slechts voor 1 land per vergelijkbare doelgroep, maar nu kan een vergelijkbare doelgroep meerdere landen of regio’s dekken.
- Het was al veel langer mogelijk om een bepaalde stad als geografische targeting aan te houden, of een bepaalde straal om die stad heen. Maar nu kunnen adverteerders middels multicity targeting ervoor kiezen om, binnen een gegeven regio, steden te targeten op basis van het aantal inwoners. Dus zo kun je bijvoorbeeld een campagne enkel uitleveren op mensen die in Nederlandse steden met 100.000 tot 250.000 inwoners wonen.
De vele mogelijkheden die Facebook advertenties aan adverteerders biedt maken het opzetten en managen van campagnes soms wat onoverzichtelijk en complex. Echter, door diezelfde mogelijkheden positioneert Facebook zich nog steeds als belangrijke speler in het social media landschap, en kunnen adverteerders via Facebook mensen bereiken op manieren die geen enkele andere partij vooralsnog kan bieden.
Wil je meer weten over adverteren op Facebook? Met onze jarenlange ervaring kunnen we jouw bedrijf helpen met bestaande campagnes, maar we kunnen ook alles vertellen over de nieuwste features. Zo blijf jij je concurrenten altijd een stap voor. Vraag ons om vrijblijvend advies via onderstaand formulier.