Eindelijk, advertising op Instagram! Hoe zit het met de rest?
Vanaf 30 september is het mogelijk om te adverteren op Instagram. Da’s goed nieuws! Maar hoe zit dat met nieuwe social media platformen zoals Pinterest, Vine of Snappchat? Enneh, wat wordt er op LinkedIn ondertussen allemaal ontwikkelt op gebied van advertising? (een hoop!) Socialfabriek schakelt alle lichtbakken in de fabriek op ‘aan’ en gaat voor jou op onderzoek uit.
Eindelijk! De Facebook dochter kondigde onlangs aan dat vanaf 30 september aanstaande advertenties kunnen worden ingekocht in Nederland. De maximum tijd van 15 seconden voor video-advertenties wordt verlengd naar 30 seconden, en ook wordt het één dezer dagen al mogelijk om zowel portret als landscape modus foto’s te uploaden.
Hoe gaan sponsored posts eruit zien? Ongeveer zo:
Het is ook al mogelijk om verschillende Call to Actions toe te voegen aan de posts, per 30 september worden die uitgebreid met Shop Now, Install Now, Sign Up en Learn More:
Goed nieuws dus! Maar nog een paar nachtjes slapen. Hoe vergroot je je organisch bereik in de tussentijd (maar natuurlijk ook na 30 september)?
- Ruimschoots populaire hashtags gebruiken,
- meepraten in conversaties en
- relevante users volgen.
En: goeie content plaatsen!
Instagram heeft een algoritme die populaire content weergeeft op de tabbladen Verkennen en Nieuws. En word je dus voorgesteld bij mensen die jouw account niet volgen.
Om eerlijk te zijn kan Socialfabriek niet wachten om na 30 september met social advertising op Instagram aan de slag te gaan! Volg Socialfabriek op Twitter en Facebook, of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zogauw wij meer nieuws hebben op gebied van social advertising voor Instagram, laten we je het weten!
Okee, LinkedIn is geen nieuw social media platform. Maar weinig mensen weten, dat je op LinkedIn ook prima kunt adverteren. En het wordt alleen maar beter! Sinds 28 juli is namelijk de nieuwe LinkedIn campaign manager beschikbaar, een enorme verbetering ten opzichte van de oude.
Een advertentie komt rechts in het klein op de advertentieplek, sponsored content komt prominent in de timeline van jouw target audience. En die target audience is prima in te stellen! Je kunt zo meer aandacht krijgen voor bedrijfsupdates, vacatures of blogs. Uniek voor LinkedIn, is dat je ook acties van mensen in segmentering op kunt nemen. Bijvoorbeeld: personen die bepaalde vacatures, groepen of blogs hebben bezocht en gelezen. Mooi is, dat LinkedIn steeds meer rich content zoals plaatjes, presentaties en filmpjes ondersteunt in updates, en dus ook in je ads.
Met de introductie van blogs, een enorm succesvolle en populaire functie, transformeert LinkedIn nog meer van digitale kaartenbak naar een echt zakelijk social platform. Socialfabriek raadt social advertising op LinkedIn dan ook van harte aan! Benieuwd naar meer? Laat het ons weten!
Met Pinterest is het in Nederland helaas nog niet mogelijk om te adverteren. Stop, niet weggaan! Er zijn namelijk een aantal zaken die al wél kunnen.
Uitgebreide pins
Pinterest heeft nu de mogelijkheid tot het plaatsen van uitgebreide pins. Hiermee kun je extra informatie toevoegen aan de pin, zoals beschikbaarheid en prijs van een artikel,de titel en de eerste alinea van een blog of artikel, of ingrediënten van een recept. Er zijn op dit moment zes soorten uitgebreide pins: apps, films, recepten, artikels, producten en locaties.
Om van uitgebreide pins gebruik te maken, dien je eerst metatags toe te voegen aan je site. Na een testfase, dien je een verzoek in bij Pinterest om ze ook daadwerkelijk op Pinterest te krijgen. Een redelijk omvangrijk klusje dus. Beter even geduld hebben?
Socialfabriek belooft: wij houden voor jou in de gaten wanneer de promoted pins in Nederland beschikbaar komen!
Advertising op Pinterest? Hou mij op de hoogte!Snapchat, Vine, Meerkat en Periscope
Het wordt een eentonig verhaal: van alle bovenstaande kanalen begint de advertising mondjesmaat op gang te komen. Maar: nog niet in Nederland. Hè Socialfabriek, doe er eens iets aan! Tsja, zouden we graag willen..
Snapchat heeft in de States geëxperimenteerd met ads in het Recent Updates-onderdeel van de app, waarbij gebruikers zelf kunnen aangeven of ze de advertentie willen bekijken. Zo ja, dan verdwijnt deze daarna. Na 24 uur gebeurt dat automatisch.
Inmiddels hebben ze een pagina aangemaakt met advertising guidelines, dus er zal binnenkort wel meer Snapchat advertising op gang komen. Ook omdat ze in een aantal blogs ruiterlijk toegeven dat ze nu eenmaal geld nodig hebben om te blijven bestaan. We houden je op de hoogte!
Wat betreft Periscope en Meerkat, hier is überhaupt nog geen activiteit waar te nemen op het gebied van advertising. Wel kun je natuurlijk, met Twitter ads, de tweets promoten die jouw uitzending aankondigen.
Hetzelfde geldt voor Vine, jouw Vines vallen ook prima te promoten met advertentiebudget erachter. Duidelijk is wel, dat een en ander nog in de kinderschoenen staat.
Socialfabriek, hou mij op de hoogte van Snapchat, Vine en Periscope advertising!