Social media uitbesteden? Ja of nee?

24 oktober 2016
greymen

Werk je bij KLM, KPN, ING of een andere grote corporate, dan is de kans groot dat je daar een dedicated social media team vindt. Ben je niet zo’n grote reus, dan heb je de keuze om jouw social media zelf te gaan doen of uit te besteden bij een gespecialiseerd social media bureau.

Social media marketing: zelf doen of uitbesteden?

Social media marketing: zelf doen of uitbesteden?

Maar waarom zou je het versterken van de relatie tussen jouw klanten en jouw bedrijf op social media aan iemand anders toevertrouwen? Kun je een willekeurig social media bureau wel de verantwoordelijkheid geven om vanuit joúw merk te communiceren op social media? Om een bewuste keuze te maken ten aanzien van het uitbesteden of zelf doen van social media, is het van belang om zowel de voordelen als de risico’s te kennen.

SOCIAL MEDIA UITBESTEDEN? JAZEKER!

Er is een aantal duidelijke redenen te benoemen waarom je als bedrijf jouw social media bij een social media bureau, en niet binnen de interne organisatie, zou willen beleggen:

SOCIAL MEDIA IS VEEL WERK

Van de meeste marketeers die hun eigen social media ‘erbij’ moeten doen, horen we dat ze te weinig tijd hebben om hun social media goed te doen. Het is namelijk veel werk. De social media voor MKB-bedrijven neemt al gauw 6-14 uur per week in beslag, voor grote bedrijven is dat al gauw 10-20 uur per week. Daarnaast is het niet zo planbaar als je zou willen. Want wat doe je als een klacht een enorme Twitter-golf aan reacties veroorzaakt, net als je in een meeting zit, of een vrije middag hebt?

Stomme webcare fail, advies: social media uitbesteden

Een gevalletje ‘niet nadenken voordat je reageert’. Webcare toch maar uitbesteden?

SOCIAL STOPT NIET OM 17.00 UUR

Als de winkel gesloten is, hoeft er niemand achter de kassa te staan. Hoe anders is dat met social media. Gebruikers van social media, jouw klanten, zijn juist actiever met social media (en dus ook met jou als merk) in de avonden en weekenden. Een social media bureau is ook buiten kantoortijden actief op jouw Facebook-pagina met het monitoren, posten, oplossen van klachten en reageren op jouw fans.

HET IS EEN SAMENSPEL VAN MEERDERE SPECIALISTEN

De gemiddelde week van een social media team bij een bureau bestaat uit strategieën bedenken, merkverhalen vertellen, content maken, monitoren, klachten oplossen, allerlei tooling bedienen, contentkalenders ontwikkelen en bijhouden, rapportages maken, copywriten, designen, advertenties optimaliseren, etc. Het social media team dat je daarvoor nodig hebt bestaat uit een ontwerper, een organisator, een schrijver, een analist, een marketeer en een reageerder (lees hier meer over deze rollen).

ERVARING IS ESSENTIEEL

Een social media bureau heeft zijn ervaring opgebouwd bij meerdere klanten en weet wat wel werkt en wat niet werkt op social media. Voor de meeste bedrijven is het vaak een veel te grote uitdaging om die ervaring op alle verschillende specialistische niveaus en onderdelen van social media op te bouwen, te ontwikkelen en binnen te houden. Omdat een social media bureau veel sneller in staat is veel ervaring op te bouwen, profiteer je daar als klant van.

SNELLER MEER IMPACT MET EEN BUREAU

De reden dat jij als marketeer social media inzet, is dat je daarmee bepaalde marketing- en communicatiedoelstellingen wilt behalen. Je wilt de relatie tussen jouw merk en jouw fans verstevigen, je wilt interactie, engagement en Likes. Je wilt dat jouw merk impact heeft op social media, zodat er merkvoorkeur ontstaat. Door de ervaring, kennis en tijd die een social media agency daarvoor kan inzetten, heeft jouw merk meer impact op social media en worden de doelstellingen sneller bereikt.

Als je denkt dat social media uitbesteden voor jouw bedrijf een verstandige keuze kan zijn, maak dan gerust eens een geheel vrijblijvende afspraak met één van onze social media specialisten om hier verder over te praten.

SOCIAL MEDIA UITBESTEDEN? ECHT NIET!

Uiteraard zijn er ook een aantal redenen om jouw social media niet uit te besteden, maar zelf op te pakken:

UITBESTEDEN KOST GELD

Heel simpel. Huur je een bureau in om voor je te werken, dan kost dat geld. Vraag dus tijdig een voldoende groot budget aan voor je social media activiteiten. Neem als stelregel dat dit budget ongeveer 15% van het totale marketingbudget mag zijn. Heb je het budget niet of wil je kosten besparen, maar toch social media inzetten, maak dan keuzes die zo min mogelijk ten koste gaan van de kwaliteit van hetgeen je doet op social media.

JE HEBT GENOEG TIJD

Mocht jij die ene marketeer in Nederland zijn die nog wél tijd genoeg over heeft, dan zou je die natuurlijk wel móeten besteden aan social media. Maak je dan snel al die eigenschappen eigen die een social media team moet bezitten en ga aan de slag! Mocht dat toch nog wat te uitdagend zijn, dan zijn er voldoende bureaus die je kunnen komen helpen.

HET KAN TEN KOSTE GAAN VAN DE AUTHENTICITEIT VAN JE COMMUNICATIE

Je kunt je, niet ten onrechte, afvragen of het geen risico is om de identiteit, reputatie, imago en DNA van jouw merk in handen te geven van een extern bureau. Het bureau kent jouw bedrijf en jouw merk (nog) lang niet zo goed als jijzelf. Als het merk vanuit zichzelf communiceert is dat waarschijnlijk altijd authentieker dan als een ander dat doet. En uiteraard kunnen er dingen misgaan. Maar dat kan ook als je het zelf zou doen. En nieuwe medewerkers binnen jouw bedrijf, moeten zich het merk net zo eigen maken als dat een bureau dat zou moeten doen. Waar een goed social media bureau bedreven in is, is een volledig bij het merk passende authentieke communicatiestijl te hanteren en volgens beleidsregels te werken, waardoor kleine foutjes en grote blunders voorkomen worden.

NIET ALLE SOCIAL MEDIA BUREAUS ZIJN GOED

Een online bureau met een eigen Facebook-account is nog geen social media specialist. Besteed je social media niet uit aan je huidige internetbureau als zij geen (tot nauwelijks) ervaring hebben met social media marketing. Start het dan liever zelf op of roep de hulp in van een échte social media specialist.

Succes met het maken van een keuze!

Zodra de voors en tegens bij de keuze om social media uit te besteden afgewogen zijn, is het tijd om de volgende stap te zetten. Indien je binnen jouw bedrijf zelf aan de slag gaat, veel succes met het opdoen van ervaring en moge de Like en Follow goden met je zijn! Heb je de keuze gemaakt voor uitbesteding, bel ons dan even op 020-7371279 of stuur een berichtje om te laten weten waar je precies hulp bij nodig hebt. Wij van Socialfabriek denken graag even hardop en geheel vrijblijvend met je mee!

Sharing is caring!