Social media & recruitment: a love story (deel 3)
Mooi kadootje hè, van Socialfabriek. Zomaar een berg informatie, over hoe je nu precies recruitment doet via social media. Hier komt het laatste deel. Klaar voor? Better be.
De do’s and don’ts van social recruitment
Do’s
- Maak gebruik van relevante en aantrekkelijke keywords in je advertentie om kandidaten aan te trekken en goede zoektermen om vindbaar te zijn.
- Zorg voor een aantrekkelijk, relevant en origineel beeld bij je advertentie.
- Laat je werkgevers identiteit of employer brand duidelijk zien in je social media. Houd dit consistent en transparant.
- Know your audience: Doe research naar je doelgroep en naar het beste tijdstip om je advertentie te plaatsen afhankelijk van jouw doelgroep / branche / industrie.
- Zorg ervoor dat je een systeem hebt om alle sollicitaties te beantwoorden en alle bijbehorende CV’s op te slaan. Je hoeft niet perse te investeren in een ATS, maar zorg er zeker voor dat je vragen die op de social binnenkomen binnen redelijke termijn beantwoord en geef sollicitanten altijd een reactie. Houd het interactief.
- Stay social: blijf connecten met professionals die nu of later geschikt of interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf.
- Verdiep je in het profiel van je headhunt. Zoek uit wat iemand drijft en speel hier op creatieve wijze op in bij benadering van dit profiel. Sterkte profielen ontvangen soms meerdere berichten op één dag, dus zorg ervoor dat je opvalt.
- Refresh: Zeker voor twitter, repost vaak je job post zodat je vacature zichtbaar blijft in kandidaten hun feed.
Don’ts
- Plaats nooit je vacatures en content tijdens de “down-time” van je doelgroep. Doe research binnen jouw branche en plaats op de juiste momenten.
- Maak je job post niet te langdradig maar houd het helder, kort en bondig.
- Gebruik geen onnodige complexe terminologie die geinteresseerde kandidaten kan afschrikken.
- Vergeet niet alle vereiste vaardigheden en ervaring duidelijk te omschrijven in de vacature en advertenties om te voorkomen dat je veel irrelevante sollicitaties krijgt.
- Plaats niet enkel vacatures als content op social media maar vind een balans tussen verschillende vormen van content.
- Wanneer je een headhunt wilt benaderen, laat dan achterwegen wat deze persoon voor jou kan betekenen. Richt je op de persoon in kwestie en wat jij kunt betekenen voor hem of haar. Schuw vooral een beetje humor en creativiteit niet.
- Zorg ervoor dat je social media profielen nooit saai worden of gedateerd. Blijf up to date en houd het interessant met afwisseling in content en consequente plaatsing.
- Vergeet je huidige werknemers niet. Spreek werkzoekenden en huidige werknemers aan en betrek je werknemers. Zet ze in de spotlight en laat ze aan het woord. Je huidige werknemers zijn ten slotte de beste graadmeter en kunnen het beste overbrengen hoe het is om binnen jouw organisatie te werken!
Conclusie
Social media is bij uitstek geschikt om je recruitment doelen te verwezenlijken. Wanneer je jouw vacatures op de juiste wijze via deze weg adverteert, zul je een sterke toename zien in het aantal sollicitanten. Gebruik social media in jouw voordeel om je te profileren als werkgever en te tonen waarom het juist zo leuk is bij jouw bedrijf te werken en je zult zien dat geschikte kandidaten je zullen vinden.
Socialfabriek helpt jou graag met de zoektocht naar nieuwe collega’s!
Wij staan voor je klaar om gerichte advertenties te plaatsen die meer leads zullen genereren en helpen je daarnaast een sterke merkidentiteit op te bouwen met social media.
Neem contact met ons op om jouw recruitmentdoelstellingen aan ons voor te leggen!Dit was het derde en laatste deel van ‘Social media & recruitment: a love story’.