Social media & recruitment: a love story (deel 1)
Van een goede recruiter mag op z’n minst worden verwacht dat goed zijn in netwerken en communiceren tot zijn of haar basisvaardigheden behoort. Om de juiste kandidaat te vinden en een sterke pipeline te bouwen zijn deze skills immers onmisbaar. Niet verwonderlijk dus dat toen social media haar intrede deed, meteen een verbond werd gesloten tussen de werelden van recruitment en social. Wereldwijd waren werkzoekenden en potentiële kandidaten plotseling binnen bereik van een muisklik. Maar hoe zet je social media in om de perfecte kandidaat aan te trekken en wat zijn nou de do’s and don’ts van social recruiting?
Grote corporates hebben toegewijde recruitment teams die vaak zijn onderverdeeld in sourcers / sourcing recruiters (de welbekende headhunters) en recruiters. De sourcers bouwen een pipeline van geschikte kandidaten die online worden gezocht, en de recruiters spreken hierna met de kandidaat en proberen deze uiteindelijk te ‘closen’ met een goed aanbod. In kleinere bedrijven worden alle verantwoordelijkheden vaak door één persoon gedragen die een dubbelrol vervult, soms zelfs in combinatie met HR-werkzaamheden. Sommige bedrijven besteden recruitment uit aan agencies en uitzendbureaus en spreken enkel de kandidaten in het laatste stadium. In welke vorm dan ook, elke recruiter maakt gebruik van social media in de zoektocht naar kandidaten.
Over het algemeen zie je een focus op drie vormen van social recruitment die samen worden ingezet voor het beste resultaat:
- Social Recruitment Advertising (Job advertising)
- Employer Branding via social media
- Sourcing / Headhunting via social media
Social Media Recruitment Advertising (Job advertising)
Om er voor te zorgen dat meer kandidaten jouw vacatures zien en bekend worden met jouw organisatie, kun je gebruik maken van de advertentiemogelijkheden van LinkedIn en Facebook. Advertising is de snelste weg naar meer kandidaten en naamsbekendheid.
LinkedIn biedt bij uitstek mogelijkheden om geschikte kandidaten te vinden met de optie je advertentie te richten op juist die profielen met passende werkervaring, de juiste locatie, opleiding of vaardigheden. We nemen je mee in een stappenplan voor de juiste aanpak.
- Creëer een duidelijk functieprofiel en schrijf een bijbehorende vacature.
- Probeer voor je een advertentie maakt te bedenken wie de juiste kandidaat is voor je vacature en wat deze persoon graag zou zien in een nieuwe baan en organisatie. Wat maakt jouw bedrijf uniek, en wat zorgt ervoor dat de kandidaat uiteindelijk gaat solliciteren?
- Verwerk punt 2 in je advertentiebeeld en -tekst, en houd het kort en bondig. Gebruik relevant en aantrekkelijk beeldmateriaal dat past bij jouw bedrijf en bij de functie.
- Maak een UTM code voor de vacature url op je website en link deze aan je advertentie.
- Gebruik de LinkedIn campaign manager en specificeer een duidelijke doelgroep. LinkedIn toont je het potentiele bereik en de grootte van je publiek. Je zult de beste resultaten krijgen bij een niet al te groot publiek op LinkedIn doordat je meer kans hebt dat alleen de juiste mensen jouw ad zien
- Target op alle relevante functietitels en soortgelijke profielen. Wanneer je kandidaat bijvoorbeeld specifieke software kennis nodig heeft, richt je advertentie dan ook op profielen met vaardigheden of kennis van software die vergelijkbaar is. Ook kun je je advertentie richten op industrieën waarin jouw organisatie zich ook bevindt.
- Monitor resultaten en pas je advertentie aan wanneer je niet de verwachte response krijgt. Maak bijvoorbeeld je publiek iets breder, of haal een aantal kenmerken weg. Blijf monitoren en aanpassen waar nodig.
Facebook kan ook worden ingezet om je vacatures te promoten, maar biedt minder target mogelijkheden op het gebied van functieprofielen.
- Op Facebook kun je de advertising optie het beste gebruiken om relevante content te promoten (denk aan blogs of foto’s van je organisatie) en geef je zo je bedrijfspagina een boost met meer bereik en volgers als gevolg.
- Vacatures kun je daarnaast natuurlijk ook delen via posts op je Facebook-pagina, en boosten richting een gespecificeerde doelgroep, bijvoorbeeld gericht op locatie of interesse, voor wat extra bereik.
Ben jij ook van plan social media in te zetten in de zoektocht naar nieuwe collega’s?
Schakel de social recruitment specialisten in van Socialfabriek voor advies op maat
Volgende week deel 2 van ‘Social media & recruitment: a love story’!